Onze eerste twee dagen op het eiland Naxos.

Vroeg eruit want het is onze eerste dag op het eiland en heel misschien zag het ' hondenhok' er na een nachtje slapen mooier uit. Helaas het bleef hetzelfde, we hebben ons er bij neergelegd en we zien het wel. Misschien zijnwe er nooit en in het ergste geval vertrekken we een paar dagen eerder naar Santorini.

Het allereerste wat er moest gebeuren: scooter huren. In ons dorpje (Agia Anna) waren twee scooterverhuren, bij allebei te hebben geinformeerd huurde we de scooter bij de goedkoopste. Op naar de haven (Naxos-stad) om het echte Naxos te gaan proeven. Wauwww wat een mooie stad. Het lijkt netuit een sprookje een soort kabouterstad. Met allemaal kleine straatjes, alles is wit met blauw en overal is leven. Het is echt prachtig!! Een wirwar van straatjes, waar je telkens moet bukken om je hoofd niet te stoten. Oude griekse mannetjes die door de straatjes lopen op zoek naar de groenteman of een oudere dame die met de buurvrouw zit te praten. Heel aandoenlijk! En het grote vewrschil met Athene is dat de eilandbewoners moeten leven van de toeristen maar ze proberen niet de klanten naar binnen te trekken. Het lijkt net of ze het niet uitmaakt of je er bent of niet, je wordt eerder gezien als een bewoner dan als toerist. Er hangt een soort rustige/langzame/fijne sfeer. Vanavond komen we zeker terug om in een van deze straatjes te gaan eten.

Met de scooter terug naar het 'hondenhok' en dan richting het strand want wat is het prachtig weer hier. Na een paar dagen in Athene te zijn geweest en de gevoelstemperatuuur zeker 50 graden te zijn geweest zonder zuchtje wind en alleemaal mensen en verkeer om je heen is zo een eiland met een heerlijk briesje en precies de goede temperatuur heerlijk. De zee nodigde ons uit om een duik te nemen. Prachtig lichtblauwe/groen zee met de perfecte temperatuur, niet te koud en niet te warm.

We zijn naar Petrino Beach gegaan. Een rustig strandje even verderop bij ons ' hondenhok'. Toen we daar lagen werden we letterlijk van het strand afgeblazen, wat een wind! We hebben het nog op twee andere plekken geprobeerd maar het was niet te doen, het zand voelde aan als speldenprikjes.

Na ons lekker te hebben opgefrist in ons 'hondenhok' zijn we opnieuw naar Naxos- stad gegaan. Hier hebben we heerlijk gegeten bij vasavusuvusi (geen idee meer hoe het heet). Midden in de wirwar van straatjes. Wat een gezelligheid. Met een heerlijke gezamelijke visschotel en lekkere huiswijn hebben we hier optimaal genoten!!

Na een paar wijntjes.. zwalkend terug naar de scooter.. En tja die ging niet meer aan... na een tig keer starten ging ie eindelijk aan =) Ongeveer een kwartiertje scooteren en dan waren we bij ons appartement.

Dag twee.

Deze dag hebben we als echte eilanders geleefd. Rustig, niet gehaast en totaal niet op de tijd letten. Hoppa op de scooter: strandlakens, duikbrillen, snorkles, kleppertjes en een boek mee.Op Petrino Beach hebben we een bedje gehuurd en hebben daar de hele dag van het strand, de zon en de zee genoten. Met die heeeeerlijke strandtentjes, waar iedereen rustig een kaartspelletje zit te spelen of een boek zit te lezen kom je helemaal in de 'chill-modus'. Je kunt in de zee super goed snorkelen, je ziet platvissen, maanvissen en kleine garnaaltjes.

Onderweg hadden we bij Maragas Beach een super leuk tentje gezien. Er stond een hele grote boom met heel veel bladeren midden op het strand, daarin hadden ze allemaal lichtjes gedaan en eromheen tafeltjes. Bij zonsondergang zijn we richting dit tentje gegaan. Wat was het een plaatje!! Maar om eerlijk te zeggen bleef het hier ook bij. Wat een vreslijke agressieve bediening, om bijna bang van te worden.Het hoofdgerecht van larissa bleek er bij de voorgerecht al bij de staan en het hoofdgerecht van Kim werd nog net niet in d'r schoot geflikkerd. Hier zijn we dus heel snel weer weggegaan.

Morgen weer een nieuwe dag. Eerst even het binnenland in en daarna heerlijk bruin bakken op het strand.

Calimeraaaaaa en tot gauww !!

Laatste dag in Athene en aankomst in Naxos.

De update is een beetje laat omdat we hier op het eiland geen internet hebben. We zitten nu in een internetcafe even achter de computer.

De laaste dag Athene was erg warm. Het plan was om naar de Akropolis te gaan. Eenmaal op de Akropolis was het zo benauwd en warm, dat we er weer snel vanaf gerend zijn. Dan nog maar even de winkeltjes in Athene bekijken (tja daar hadden we nog geen tijd voor gehad). Om kwart over drie 's middags bedachten we dat we hele erge trek hadden en zijn we nog even bij een Taverna gaan eten (om jullie even scherp te houden om 16.45 vertrok de boot). Om kwart voor 4 gingen we naar het King George om onze bagage te halen. Eenmaal daar aangekomen werden we vorstelijk binnen gehaald het enige schoonheidsfoutje was: de bagage konden ze niet vinden en het zou even duren. Tja wij in de stress de boot vertrok over een uur en vanaf daar naar de haven was nog zeker 30 km. Om 4 uur hadden we dan eindelijk onze bagage, nu richting de metro om de boot te halen. De groene metrolijn zou ons rechtstreeks brengen naar de haven. Het enige waar wij blondjes niet zo goed over nagedacht hadden was dat de groene lijn niet begon bij het metrostation bij ons voor de deur. Stress voor de blondjes, snel het metrostation uitgerend en rennend naar de dichtsbijzijnde taxi. Om half 5 stonden we eindelijk in de haven en de taxi kostte maar 15 euro, dus wij blij! Alleen er lagen wel 10 verschillende ferries, welke was van ons? Na eerst op die van Paros te hebben gestapt zaten we eindelijk op de goede boot die precies om 16.45 weg ging. We liepen de boot op en 5 minuten later meerde die af. De highspeed richting Naxos. De rit duurde 4 uur met eerst een tussenstop te hebben gemaakt bij Paros.

Eenmaal op Naxos aangekomen werden we hartelijk ontvangen door de gastvrouw van ons appartement. Samen met haar en haar kleine dochtertje Larissa (goh wat was dat kind blij dat we bij haar moeder een appartement huurde, een kind met blond haar en dezelfde naam). In de pausmobiel naar het appartement, de koffers paste er net in en de auto was onderweg ook nog uitgevallen. We waren best zenuwachtig onderweg, 7 nachten voor 175 euro met zijn tweeen, kun je daar wel wat van verwachten?

Nouja, eenmaal in het huisje aangekomen (9 uur 's avonds) bevestigde onze ongerustheden ons. Inderdaad het stelde niks voor. Van het King george naar een...... hondenhok met een bed in het midden. Het grappigste nog er stond bij de beschrijving van het appartement: airconditioning. Tja dat was een gepimpte ventilator. In het ' hondenhok' was er geen douche te bekennen terwijl in de beschrijving toch duidelijk stond ' prive badkamer'. Moesten we dan gezamelijk douchen met alle eilandbewoners? Wat denk je na lang zoeken.....hij hangt boven de wc. Dus stel je voor gewoon een wc en een klein wastafeltje en daarnaast een klein haakje met een douchekop eraan.Die eigenaresse was zo aardig dat we niet weg durfden te rennen maar anders... Ach ja eerst een nachtje slapen misschien ziet het er morgen beter uit...

Ontbijten in het King George Palace

De dag kon niet beter beginnen. Een vorstelijk ontbijt in het King George Palace. Champagne, vers fruit en allllles wat je maar kon bedenken. Heerlijk op het balkon op een van de hoogste verdiepingen van het hotel ontbijten met uitzicht op de akropolis. Je betaalt er wat voor maar je krijgt het ook drie dubbel voor terug, wat een aanrader!! Het hotel bevind zich op het Syntagma plein naast het parlementsgebouw. Onder het ontbijt waren we getuigen van een protest van de grieken. Een gigantische stoet mensen die bommen afwerpten en keihard aan het schreeuwen waren. Ondertussen was net de wisseling van de wacht bezig voor het parlementsgebouw, de mannetjes die de wacht hielden werden terug geroepen naar hun huisjes. Binnen enkele secondes was de politie al aanwezig die de stoet indamde. We gaan zo uitchecken in dit prachtige hotel. Helaas het zit er alweer op. Onze bagage laten we hier achter en trekken voor de laatste keer de stad in. Om 16.45 gaan we richting Naxos met de ferrie. De vorstelijke groetjes uit het King Geord Palace, Syntagma square, Greece.

Dag drie Athene.

Vandaag is wisseling van het Hotel. We gingen bij Stalis hotel uitchecken, met de hop off, hop in bus naar het Syntagma en inchecken bij het King George Palace. Wat een verandering! Iedereen praat keurig Engels en we worden ontvangen als vorsten. Wederom is het "blond zijn" hier erg apart. Bij het inchecken zei de man dat als we drie uur zouden wachten hij de kamer 3 keer zou upgraden (betekent drie keer mooiere kamer). Dat was prima want we wilde toch nog Athene ingaan. Onze bagage hebben we achtergelaten en zijn Athene ingegaan. We zijn bij Plaka (oude binnenstad van Athene) geweest voor de vlooienmarkt. Erg druk en trok erg veel toeristen maar was vooral rommel. Wel nog een paar toeristische dingetjes gekocht voor thuis. Daarna lekker geluncht onder de bomen. In veel restaurants had ik een soort van lasagne gezien, maar wist niet hoe het heette. Het bleek een Griekse specialiteit te zijn: mousaka. Het was dus onderste laag aardappel, gehakt, aubergines, bechamelsaus en geraspte kaas. ERGGG LEKKER!! Kim had een heerlijke Griekse pizza. Daarna terug richting het King George. We waren erg benieuwd naar de kamer en naar de rest van het luxueuze hotel. Bij aankomst in het hotel kregen we te horen dat het inderdaad was gelukt, de kamer was drie keer geupgraded. Van een normale kamer naar een "suite deluxe". Wat een luxe!! Er hangt een bel naast de deur, inchecken met een eigen pas. Allereerst kom je in de kleine huiskamer met een privΓ© collectie van antiek. Daarnaast heb je een compleet marmeren badkamer met stortdouche. De slaapkamer heeft een heel groot antiek bed met hoog plafond. Naast de slaapkamer is een grote inloopkast. We zijn meteen de badjassen ingedoken en op zoek gegaan naar het zwembad! Het plan was om vanavond met de metro naar de haven te gaan om bij een visrestaurantje wat te gaan eten. We zijn de metro ingestapt en bij een halte agio annia moesten we overstappen op de tram. De tram was nergens te bekennen. Aan twee Griekse omaatjes gevraagd, met de kaart, waar de tram zich bevind. De Griekse omaatjes konden geen Engels en wij konden geen Grieks dus we begrepen elkaar niet echt. Een oud opaatje kwam onder zijn olijfboom vandaan en gebaarden dat we mee moesten komen. Na een halfuur gelopen te hebben met de Griekse oude man (Wat tevens erg ongemakkelijk is, je wilt wat zeggen maar hij verstaat het toch niet) bereikten we eindelijk het tram station. Grieken zijn erggg behulpzaam! De metro kaarten en borden zijn voor Europeanen niet te lezen, ze gebruiken een soort Byzantijnse letters. De S lijkt op een ringel s. Je kan het al raden de haven hebben we nooit bereikt! Uiteindelijk zijn we in Plaka beland waar we om 9 uur uitgehongerd bij een lekkkkker toeristisch restaurantje neerstreken. Achteraf was 10 meter verder een erg leuke taverna. Maarja als je al een uur gelopen hebt en honger hebt.... Haha. Morgen gaan we richting de eilanden!! Naxos! Eerst morgenochtend een heerlijk vorstelijke ontbijt!

Dag twee in het warme Athene.

We zijn vanochtend vroeg opgestaan. Het is op 8 uur al zo een 39 graden buiten. Het plan was om eerst naar de centrale markt dicht in de buurt van het Omonia station. Wederom was het niet makkelijk om te vinden. Maar wat zijn de Grieken toch behulpzaam!! Eenmaal aangekomen worden we overgoten door een geur van kruiden, verse vis en vlees. Wauwww wat vonden wij dit overweldigend. Overal schreeuwende marktmannen die klanten proberen binnen te halen. Een enorme hal met allemaal hangende stukken vlees, de mannen hakken het waar je bij staat met een enorm mes voor je af. Die sfeer die daar hangt is heel bijzonder! Dit hadden we niet willen missen! Die marktkoopmannen waren gepind op het binnenhalen van klanten, maar twee blonde vrouwen laten ze niet voorbij gaan zonder een praatje te maken. Terug naar Omonia station voor een hop on, hop off bus. In eerste instantie was ik er wat sceptisch over, maar Kim overtuigde me. Blij dat we het hebben gedaan. We zijn de hele stad door gekruist. Bij bepaalde punten uitgestapt en dan kon je om elk halfuur weer op de bus stappen. De acropolis gezien, parlementsgebouw met de wisseling van de wacht, tempel van Zeus en nationale bibliotheek. Voor maandag moesten we nog tickets voor de ferrie regelen in de haven, Piraeus. De haven is enorm, om precies te vinden waar te zijn voor tickets naar Naxos is nog niet zo makkelijk. 1 vaarmaatschappij vaart erheen, voor hier is dat erg weinig. Dit is Bleu star ferries. De receptie vertelde ons dat er geen tickets meer waren voor maandag (klein schrik momentje). Alleen de dure tickets voor VIP plaatsen waren nog over en je vaart op een onpraktische tijd (16.45). Maar ach we zijn al dolblij met de tickets :) Maandag vertrekken we om 16.45 naar naxos, we komen dan 20.40 aan. Het is toch voor de Grieken een rare gewaarwording, twee jonge blonde vrouwen. Maar wat heeft het een voordelen! Zonder onze vriendelijke buschauffeur waren nergens. De bus net gemist, hij belde even naar de desbetreffende bus en de bus kwam tot stilstand. Wij rennen en hadden hem alsnog. En als we de bus hadden gemist mochten we halverwege instappen. Nu zijn we terug in ons hotel, even een koud douchje doen en weer verder. S ochtends toen we ons hotel uitstapten, ongeveer om 8 uur, was het 39 graden. Ik heb op de dag geen thermometer gezien maar denk dat het zeker boven de 45 graden is geweest. We zweten ons rot! Straks gaan we naar de oude binnenstad van Athene, Plaka. Daar even rondlopen en een leuk eettentje vinden. De hop on, hopp off bus kaartjes zijn twee dagen geldig dus die kunnen we vanaf ons hotel naar Plaka nemen. Groetjes vanuit het drukke en warme Athene!

Athene

Zoooo... Zijn we dan aangekomen in Athene. Iepe bracht ons eerst vanaf de Bos en Lommer naar Zaventum, Brussel. We waren er in een mum van tijd, ruim op tijd dus. Wat een verademing vliegen vanaf Zaventum, binnen 10 minuten waren we ingecheckt en door de douane heen. De vlucht verliep super en wat een luxe in het vliegtuig zelf! Uitgebreide maaltijd, drinken naar keuze en tv aan boord waarop we konden zien waar we vlogen, hoe snel we vlogen ect. En dat voor 175... Om 4 uur griekse tijd (3 uur Nederlandse tijd) zijn we aangekomen in Athene. Althans we dachten dat we in Athene zaten maar Athene-stad ligt heel wat kilometertjes verwijderd van het vliegveld. We moesten nu uitvogelen hoe naar de stad te komen. Na een tijdje hadden we 2 buskaartjes bemachtigd die ons naar het middelpunt van de stad zou brengen, het Syntagma. Na driekwartier in een overvolle en oververhitte bus te hebben gezeten zijn we eruit gerend en hebben de eerste de beste taxi aangehouden. Het hotel bleek 2 straten verder te zitten. In het hotel hadden we wat problemen met de slecht Engels pratende receptie maar na een halfuur kregen we eindelijk de sleutel. Het hotel is schoon, netjes en gelukkig met airco :) We zijn op bed geploft en gaan bedenken waar we zouden gaan eten. In mijn boekje over Atene stond een restaurantje (hier noemen ze het meer 'taverna') hier in de buurt aangeschreven. We besloten het te gaan zoeken. Athene is druk, warm en veeeel verkeer. We voelde ons niet heel veilig om overe straat te lopen. Zwervers, alcoholisten, mensen zonder benen en veel Pakistanen. Ik denk dat dit een van de achterbuurten zijn van Athene, de armoede overheerst. Overal sirenes en politie op straat. De taverne daarentegen lag in een klein straatje wat er erg lieflijk uitzag. Het werd gerund door een Grieks gezin en het lag in een binnenplaats van een van de wijken. Onze eerste souvlaki is een feit! Heeeeeerlijk! En natuurlijk hebben we de tzatiki niet over geslagen pa. Het was een erg leuke taverna! Onderweg terug naar het hotel begon Athene rustiger te worden en was het heel wat veiliger op straat. Morgen weer een nieuwe dag te beginnen met de centrale markt. Een markt die de zwakste magen het best over kunnen slaan. Groetjes vanuit de ontbijtzaal van het Stalis hotel in Athene!