Santorini

Vandaag moesten we eerst de boottickets kopen om weer zondag weer terug te komen naar Athene. En ja dat is wel wat laat.. Je kan altijd kiezen uit de normale blue star ferrie of de highspeed. De normale vaart er 8 uur over en de biggelend 4 uur. In Perissa gingen we naar het bureau toe en de normale vaart zat vol. Je kon dan alleen de nachtvaart nemen. Dus enige optie was de highspeed, die twee keer zo duur is (65 euro per persoon). Beetje balen maar we zijn wel lekker vroeg in Athene :) De scooter moest ook nog even een dag verlengd worden. Om 3 uur werden vanaf ons appartement opgehaald door "caldera yachting" om ons naar de luxe catamaran te brengen. Half 4 meerde we af vanaf Vlachada richting het uiterste puntje van Santorini, Faros. Eerst langs 'red beach' een bordeaux rood strand door het rode gesteente. Het is daar erg druk. Iets verder varen net voor Faros ligt 'white beach' een wit strand door het witte gesteente. Dit strand is vanaf het eiland niet te bereiken, alleen met de boot. Je hebt hier meer privacy en het is hier veel rustiger. De catamaran (het is niet echt een catamaran, het heeft 2 drijvers daarom noem ik het catamaran) ging hier een halfuurtje stil liggen om te snorkelen of te zwemmen. Snorkels en duikbrillen waren allemaal aanwezig op de boot. Tevens hoefde je ook geen badlakens of handdoeken mee te nemen, dat regelende de kapitein allemaal. Er was 1 katpein aan het stuur, een bemanning (die aan de olympische spelen mee heeft gedaan met zeilen) en een kokkin. Binnen is er een keuken, wc, bedden en eettafel. Voorop de boot waren 2 'trampolines' waar je in kon zitten, zo kon je tussen de drijvers door kijken. Vanaf white beach gingen we via de kust waarnaar je overstak naar de 'hot springs' (heet waterbronnen). Het is een hele bekende attractie van Santorini, vele toeristenboten gaan erheen. De kapitein had precies een tijdstip uitgekozen dat het rustig is. Hij meerde ongeveer 20 meter van de heetwaterbronnen af, je moest er dus naartoe zwemmen. Het is een inham dat rood/bruin gekleurd water heeft. Als je er heen zwemt wordt het water telkens warmer, hoe dieper je gaat hoe warmer het wordt. Het water is heel goed voor je gezondheid en huid. Vanaf de heetwaterbronnen ging de boot naar de vulkanen. Onderweg vertelde de bemanning veel over het eiland. Zo was Santorini eerst een rondje, door de vulkaan uitbarstingen is het nu nog maar een halfrondje (c-vorm). Er zijn zo een 101 uitbarstingen geweest, aan het gesteente kan je aan de aantal ringen de uitbarstingen zien. Er is dus veel onderwater komen te staan. Vele mensen beweren dat er een verborgen stad (atlantis) is. Er zijn in de c vorm 2 vulkanen 1 werkende de andere niet. 1 keer per jaar komt er wat uit de vulkaan. Aan de andere kant van santorini is er nog een vulkaan onderwater, een werkende. Vele mensen in Santorini zijn bang voor deze vulkaan. Vissers en duikers zien bubbelingen in het water. Vissers beweren dat op de plaats van de vulkaan dode vissen zijn. We voerde langs Fira en Oia en gingen daar ergens op een rustig plekje liggen. De kapitein ging barbecuen, de kokkin koken en de tafels dekken. Het was een heeeerlijk maal. Gamba's, gevulde mosselen, kipfilet, tatziki, brood, Griekse salades en wijn! Vanaf daar voerde we terug via de kust naar de haven. Onderweg kwamen we nog een gigantische grote zeeschildpad tegen, ligt net de camera in de cabine :( haha. Maar we hebben de herinnering. De zonsondergang was prachtig wat een kleuren in de lucht prachtig!! Vanaf de haven werden we weer netjes afgezet bij ons appartement, wat een service! De bootreis was gisteren. Vandaag waren we 7 uur al wakker, we maken er een hele lange laatste dag van. Morgen alweer om 11.40 terug met de boot naar Athene, het koude weer tegemoet........ NEEEEEEEEE Ik moet dit allemaal op mijn iPhone typen en natuurlijk even snel tussendoor. Dus het kan dat zinnen niet kloppen, spellings/typefouten en het is allemaal beknopt.